Ilu algab seestpoolt

Kui unistad klaarist nahast, läikivatest kiharatest ja tugevatest küüntest, ei piisa seerumitest-kreemidest ega juuksehooldustoodetest. Välist ilu tuleb turgutada seespoolt.

Artikli koostas toitumisterapeut Triin Terasmaa

Meie välimust ja naha tervist mõjutavad tegureid on palju: toitainete puudus, veresuhkru kõikumine, alkohol, toidutalumatus, keskkond, hormoonid, nahahooldusvahendid, vananemine, ravimid, stress, seedimine, geneetika jpm. Seega, välimuse (naha, küünte jm) kaitsmise juures on kasulik mõelda põhjustele ning ennetada naha kahjustumist, et nahk ei vananeks nii kiiresti. Samuti tasub teada, et kui kuskil on tekkinud probleem, tuleb aidata tervikut. Juuste väljalangemise põhjuseid võib olla palju. Ära haara kohe suvalist kapslit reklaami põhjal, vaid sea esmalt paika eluviis ja toitumine ning jälgi sümptomeid!

Toeta keha tervisliku toitumisega

Erinevad vitamiinid, mineraalained ja muud toitained on vajalikud organismi toimimiseks. Kuigi tõesti seedeelundkonnast imenduvad toitaineid kasutab keha ära esmalt eluliselt olulisemate organite (südame, maksa, aju) jaoks ning nahk, küüned, juuksed saavad toitaineid viimasena.

Kõige paremini imendub vajalik kraam toidust. Näiteks kirsse süües saame sealt C-vitamiini aga ka kõiki teisi keha jaoks vajalikke koostisosi, mida toidulisandist me ei pruugi üldse leidagi. Sellepärast on tähtis alustada esmalt toitumise korrastamisega. Üksikute vitamiinide, mineraalainete ja muude toidulisandite võtmisel tuleb olla ettevaatlik. Näiteks võib raud muutuda teatud olukorras organismis väga ohtlikuks, kui juurde tulevad suured kogused C-vitamiini, genereerides suurel hulgal vabu radikaale.

Varuda tasub kannatlikkust

Tähtis on teada, et tervisliku toitumise ja eluviisi muutmise tulemusi ei saa oodata nädala või kahega. Kui keha on olnud toitainetepuuduses juba aastaid või aastakümneid, ei pruugi olukord taastuda nii kiiresti, lisaks võivad olla tekkinud juba kahjustused rakkude tasandil. Tihti oodatakse muutust nädalaga ning jäetakse enda eest hoolitsemine sinnapaika, kuna enamaks viitsimist ei ole. Seejärel haaratakse kapsli, kreemi, suuri muutusi lubava juuksehooldusvahendi või salongipakkumise järele. Aga see ei too muutust! See olukord tekitab arvamuse, et toitumise jälgimisest pole kasu. Muutuse toob järjepidev töö endaga!

Samamoodi ei ole üksikust toidulisandist või kreemist abi tselluliidi ja kehakaalu kontrolli alla saamisel. Nii toitumise kui toidulisandite mõju peabki ootama kaua, et see lõpuks seestpoolt välja pinnale mõjuma hakkaks. Lisaks mõjutab meid keha vananemine. Igavest noorust veel keegi pakkuda ei oska, siiski kriitilise tähtsusega on siin tervislik eluviis ja toitumine, millega saame vananemisprotsessi aeglustada nii palju kui meie geenid seda võimaldavad. Siin kehtib põhjuse ja tagajärje seos – ebatervislik toit, eluviis ja stress võivad muuta lisaks tervisele ka välimuse kehvaks. Aga need kolm näitajat on need, mida saame ise kontrollida.

Kui valid toidulisandit

Toidulisandit valides võiks veenduda, et see ei sisaldaks ebavajalikke lisaaineid, e-aineid ja oleks võimalikult kehasõbralik. Kummikommide ja batoonide näol ei soovitaks võtta ühtegi vitamiini ega toidulisandit. Sellistes toodetes on sees suhkur, halvimal juhul sünteetilised suhkruasendajad (mis on otseselt kahjulikud), enamasti ka e-ained või muud lisaained. Tervisekasu jääb selliste toodete puhul küsitavaks.

Lisaks tasub teada, et näiteks aloe vera taim suurendab paikselt või isegi suu kaudu manustatuna kollageeni tootmist. Aaloed võib kanda nahale otse puhtal kujul või kreemi näol. C-vitamiin omakorda on hüaluroonhappe sünteesi jaoks kriitilise tähtsusega. Parimateks C-vitamiini allikateks toidus on nt paprika, brokoli, mustsõstar, kibuvitsamarjad. Ja mis kõige olulisem, C-vitamiin hävib kuumutamisel ja õhuga kokkupuutel, nii et hea mõte on süüa puu- ja köögivilju kindlasti värskelt. Hüaluroonhapet on soovitatud taastumisaja kiirendamiseks ja valulike liigeste leevendamiseks. Ilma piisava C-vitamiini sisalduseta ei saa keha hüaluroonhapet sisaldavatest toitudest täielikku kasu. Hüaluroonhapet saame toidust nt kondipuljongust. 

HÜALUROONHAPE
Seda hapet leidub kõikides kudedes ja kehavedelikes. Hüaluroonhappel on antioksüdantsed omadused, mis on tähtis naha kaitsmiseks vananemise mõjude ja päikese eest. Arvatakse, et hüaluroonhape mängib olulist rolli haavade paranemisel, naha niisutamisel, kortsude vähendamisel, naha elastsuse suurendamisel. Noores nahas on seda rikkalikult, kuid 30. eluaastast hakkab selle hulk vähenema. See on vananeva naha peamiseks kuivuse ja kortsumise põhjuseks.

ASTAKSANTIIN
Astaksantiin võib kaitsata nahka ja silmi kahjustuste eest, mida põhjustab UV-kiirgus. Sellel on võime pikendada kehas muude antioksüdantide eluiga, nagu näiteks C-vitamiin, E-vitamiin ja luteiin. Kõige rohkem leidub seda nahas ja see võib noorendada nahka seestpoolt tänu oma võimele neutraliseerida nahka kahjustavaid vabu radikaale. Uuringud näitavad, et astaksantiini lisandi manustamine võib vähendada kortse, veekadu ja vanuselaikude suurust, parandades naha niiskusesisaldust, elastsust ja tekstuuri.

KOLLAGEEN
Kollageen on naha peamine komponent. See mängib rolli naha tugevdamisel. Vanuse kasvades hakkab kollageeni lagunemine domineerima selle tootmise üle, nahk muutub kuivemaks ja õhemaks, ilmnevad vananemise märgid. See põhjustab naha kuivamist ja kortsude teket. Alates 30. eluaastast hakkab nahk kaotama umbes 1,5% kollageeni aastas. Mitmed uuringud on näidanud, et kollageeni sisaldavad toidulisandid võivad aeglustada naha vananemist. Kollageeniga turgutamine parandab loomulikult mitte ainult meie välimust, vaid ka ülejäänud tervist.

PAREMA NAHA, JUUSTE JA KÜÜNTE HEAKS:
1. Tervislik toitumine
2. Tervislik eluviis
3. Piisav magamine (u 8h), normaalsel ajal magama minek – öö ja päeva režiim!
4. Füüsiline tegevus iga päev
5. Janukustutuseks vesi
6. Stressi maandamine, enda armastamine



Allikad:
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3249911/
2. How can antioxidants benefit our health? Medically reviewed by Natalie Olsen, R.D., L.D., ACSM EP-C on May 29, 2018 — Written by Ware, M. RDN, L.D. https://www.medicalnewstoday.com/articles/301506
3. https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-in-antioxidants#section2
4. Darius J R Lane, Patric J Jansson, Des R Richardson.. Bonnie and Clyde: Vitamin C and Iron Are Partners in Crime in Iron Deficiency Anaemia and Its Potential Role in the Elderly. Aging (Albany NY), 2016,8(5),1150-2
5. Higer Nature, „Naha tervis ja toitumine“, Oana Caldararu, 18.03.2020
6. https://www.healthline.com/nutrition/collagen-benefits#1.-Can-improve-skin-health
7. https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/hyaluronic-acid#benefits
8. https://www.healthline.com/health/ways-to-boost-collagen#takeaway
9. www.toitumisterapudid.ee


Eelmine
Laktoositalumatus
Järgmine
Kuidas ennast kevadel erksana tunda?

Kirjuta esimene kommentaar

Email again: